Zalsman & de trotse Pauw

Hoe val je op met een korte commercial in de pauze van het grootste bevrijdingsfestival van Nederland? Dat was de uitdaging van drukkerij Zalsman. Zij hadden 10 seconden reclametijd ter beschikking. Aan ons de vraag om mee te denken. Samen met de opdrachtgever zijn we om de grote tafel gaan zitten en hebben we vrijuit gebrainstormd en ideeën gespuid. Interactie met het publiek was een van onze grote wensen. Na schrijven en herschrijven ontstond uiteindelijk het idee wat de opdrachtgever zag zitten: Zalsman moet een spelletje worden. Een wedstrijdje: “Zet jezelf op de foto met de Zalsmankroon, tweet je foto en win”.

De kroon uit het logo – boven het silhouet van een pauw – is groot op het festivalscherm geplaatst. De bedoeling was dat mensen  zichzelf zo gingen positioneren dat de kroon precies op hun hoofd zou passen. Net zoals mensen in hun vakantiekiekjes de Pisatoren op hun hand dragen. Om de attentiewaarde te verhogen start de commercial met de luide roep van een pauw.

Onze trots bij deze relatief kleine productie, komt voort uit de creatieve kracht die ontstaat door een opdrachtgever direct te betrekken en onderdeel uit te laten maken van het creatieve proces. Het proces bleek erg efficient en vruchtbaar. De totale productietijd, van brainstorm tot aan de eerste versie van de commercial besloeg in totaal 4 uur. Binnen iGlow Media heet deze aanpak inmiddels ‘het Zalsman-model’.

PROJECTTEAM