Initiatief zoekt nemer (m/v)

En andere initiatieven
(Vergeet je zwembroek niet!)

“Kijk, daar, een duikplank!”, klinkt het door de bus. “En we kunnen van de glijbaan!” Al vriest het dat het kraakt, het reisgezelschap stapt vrolijk uit en begeeft zich naar het zwembad. Het is maandagochtend 14 januari en de reis is begonnen. De reis voor het project Noaberschap. Bij het Openluchtbad Zwolle staat een groep afgevaardigden van belangenorganisaties uit heel Overijssel klaar om de sprong te maken met de Provincie. “Maar ik heb mijn zwembroek vergeten”, mompelt een reiziger teleurgesteld.

Die zwembroek heeft hij ook niet nodig. De tocht heeft meer weg van een actieve wintersportreis dan van een rustige zonvakantie. Toch schijnt de zon wel. Het dunne laagje ijs op de bodem van het lege zwembad schittert en het kleine beetje warmte maakt het net een stukje aangenamer. “Lekker weertje, zo met het zonnetje”, merkt een reisgenoot op. “Maar ik heb wel koude voeten.” Alleen de reisleiding van het project Noaberschap – het mediaproductiebedrijf iGlow Media – is met een extra paar sokken voorbereid op de vrieskou bij het bad.

Het Openluchtbad Zwolle is de tweede halte van de blauwe Syntus-bus, waarop als eindbestemming in grote oranje letters ‘Noaberschap’ staat. Deze halte is een perfect voorbeeld van wat men kan bereiken met burgerbetrokkenheid en -participatie. Vandaag de dag draait het zwembad volledig op vrijwilligers, die per gezin zes tot acht uur in het jaar werken. Voorzitter Martin van Noort vertelt: “Het bad zou in de vorige eeuw sluiten, maar daar staken betrokken bewoners een stokje voor. Ze bezetten het bad toen het hartje winter was – net als nu – en kregen het voor elkaar dat de gemeente het tot een Rijksmonument maakte.”

De reisgenoten staan aan de rand van het bad te luisteren, stellen vragen en gaan met elkaar in discussie. Ook al kenden ze elkaar voor vandaag niet, ze zijn vanmorgen allemaal ingestapt. Op reis met de Provincie Overijssel voor hetzelfde doel: noaberschap. En dat dat onderwerp leeft, is duidelijk.

Eerder die ochtend laait de discussie al op bij het Cultuurhuis Stadshagen, de eerste halte van de busrit. Daar plakken de reizigers Loesje-posters op de wand met hun eigen slogan over noaberschap. De muur is bezaaid met creatieve teksten. “Openbaar vervoer: één bus, tien bestuurders”, zo staat er bijvoorbeeld te lezen. En: “Noaberschap is bruggen bouwen, inzet van en met elkaar”. Ferenc van Damme van de Provincie, leidt vol enthousiasme het gesprek en vraagt enkele schrijvers hun teksten toe te lichten. Dat zorgt voor enige beroering, aangezien verschillende organisaties al eerder ideeën voor noaberschap aan de Provincie hebben voorgelegd.

Ze willen aan de slag, de belangenorganisaties. Dat wordt ’s ochtends om half tien al duidelijk, wanneer de dag begint in het Provinciehuis in Zwolle. “Ding-doing”, schalt het befaamde NS-omroepgeluid door de foyer, die is aangekleed als aankomsthal. “Dames en heren, hartelijk welkom. U bevindt zich nu aan de start van het project Noaberschap: nieuwe verbindingen. Checkt u ook in voor deze reis?” Ja, alle organisaties checken in.

Bij de incheckbalie – waar ook een grote buspaal staat – krijgen ze een reistasje van de Provincie met onder meer een OV-chipkaart. Op verschillende schermen komen beelden van rijdende treinen voorbij en Loesje-posters over burgerbetrokkenheid fleuren de boel op: “Actief burgerschap; dat saaie perk voor de deur wordt zo een groentetuin.”

Om iets voor tienen klinkt het volgende omroepbericht: “Dames en heren, wilt u zich zo spoedig mogelijk begeven naar de uitgang van het Provinciehuis? Bij de bushalte tegenover de ingang vertrekt om tien uur de bus naar Noaberschap. Denkt u bij het verlaten van deze ruimte aan uw persoonlijke bezittingen?”

De reizigers spoeden zich naar de uitgang. Niet iedereen is ervan overtuigd dat ze daadwerkelijk op reis gaan. “Er zijn allemaal mensen die zeggen dat we met een bus meegaan, maar ik geloof het nog niet zo”, zegt een dame met rood haar grinnikend. “Daarom heb ik mijn jas nog niet aangetrokken. Alhoewel, ik zie daar wel iedereen naar buiten gaan. Spannend, ik ben benieuwd!”

De bus doet in totaal drie verschillende haltes aan. Na het Cultuurhuis Stadshagen en het Openluchtbad Zwolle stopt de bus in Wijkcentrum Holtenbroek. Hier komen achtereenvolgens communicatieadviseur Jessica Scholten, netwerkexpert Bert Schollema en Alie Zandstra van de Provincie aan het woord. Scholten spreekt over de trends op communicatiegebied, Schollema zorgt voor interactie door mensen met elkaar in gesprek te brengen en Zandstra spreekt over de subsidiekant van het verhaal.

Op de terugweg is het een lawaai van jewelste. Alle reizigers zijn naast andere – tot vandaag voor hen onbekende – reisgenoten gaan zitten om over noaberschap te praten. Tijdens de lunch in het Provinciehuis zetten ze de gesprekken voort. Echte actie-reactie ontstaat, wanneer Marco Oving van de Provincie met twee vrijwilligers van Syntus over een speerpunt van het project praat: het openbaar vervoer. Verschillende organisaties komen met ideeën voor samenwerking op de proppen, ze hebben elkaar gevonden.

“Hoe blijven we na vandaag met elkaar in contact?”, vraagt een vrouw zich hardop af. Hier speelt iGlow Media direct op in. Er staat al een online platform klaar, waarmee de reizigers hun tocht digitaal kunnen vervolgen. “Kan ik me nu al inschrijven?”, vraagt een man, die zich direct naar de balie begeeft. Hij is niet de enige enthousiasteling.

De reizigers zijn ingecheckt voor de reis en staan ingeschreven bij het online project ‘Noaberschap’. Nu is het tijd voor actie. Zoals op één van de Loesje-posters staat: “Initiatief zoekt nemer M/V”. Maar het initiatief zoekt ook andere initiatieven. Met wie vervolgen jullie de reis en waar gaat deze reis naartoe?

glijbaan

Home Widget 1

This is your first home widget box. To edit please go to Appearance > Widgets and choose 6th widget from the top in area six called Home Widget 1. Title is also manageable from widgets as well.